5- سازش میان اقوام و مذاهب
آن دسته از نظامهای انتخاباتی که نتایج تناسبی دارند و پاسخگویی به رأیدهندگانیا حکومتهای پایدار را افزایش میدهند، ممکن است سازش بین اقوام را گسترش بدهندیا اینکه تأثیر ندهند.یک راه برای اندیشیدن دربارهی رابطهی بین نظامهای انتخاباتی و ایجاد سازش بین اقوام این است که آیا نظامیوجود دارد که، انگیزهای برای سیاستمداران ایجاد کند تا برای پیروزی در انتخابات، رفتاری میانهرو در پیش گیرند ویا با اعضای دیگر اقوام سازش کنندیا خیر؟ برخی از نظامها چنین کاری را انجام میدهند. نظام انتخاباتی لبنان، که در آن کرسی های اقوام از پیش محفوظ بوده، حوزهها چند کرسی و انتخابات، لیستی میباشد. و همین امر دلیل خوبی به دست سیاستمداران داده است تا با دیگر گروهها سازش کنند؛ زیرا هیچ کدام نخواهند توانست صرفا با تکیه بر آرای گروه خود پیروز انتخابات شوند.
به طریقی مشابه، نظامهایی که نامزدها را مجبور میکنند علاوه بر کسب اکثریت نسبی آرا، از توزیع منطقهای آرا نیز برخوردار باشند، ممکن است رفتارهای سازش گرایانه را گسترش دهند. این در صورتی است که به علت تمرکز اقوام در مناطق, منطقه را بهعنوان نمایندهییک قوم خاص در نظر بگیریم. نیجریه در انتخابات ریاست جمهوری خود, پیشتاز چنین راهکاری است و هماکنون اندونزی هم در انتخابات ریاست جمهوری خود از این رویکرد تبعیت میکند.
از سوی دیگر، در نظامهای انتخاباتیای که سیاستمداران میتوانند بدون اینکه رفتاری میانهرو داشته باشند انتخاب شوند، پس از انتخابات روند سازش, دچار چالش میشود. ائتلافهایی که صرفا برای تشکیل دولت، از 50 به علاوهی 1 درصد کرسیهای پارلمان پس از انتخابات تشکیل میشوند, به هنگام بروز مسائل قومیتی، به وضوح شکننده میباشند. بنابراین، بحث اصلی در مسألهی سازش میان اقوام این است کهیک نظام انتخاباتی چگونه محاسبات قبل از انتخابات احزاب و سیاستمداران را تحتتأثیر قرار میدهد.
اما از آنجایی که در اسلام انتخاب اصلح و شایسته ملاک است، لذا ایجاد جوی مناسب جهت سازش میان اقوام و مذاهب صرفا جهت کنترل جو روانی جامعه باید مد نظر قرار گیرد و نباید در انتخاب فرد اصلح تأثیر زیادی گذارد.
البته اختصاص دادن کرسی های ویژهی اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامیایران، رفتاری مناسب جهت کنترل این جو روانی است. اما هنوز موفق به کنترل جو روانی قومیتی در حوزه های انتخابیه نشده است لذا نامزد انتخاباتی کافیست آراییک قوم که بخش بزرگی از افراد جامعهی آن حوزهی انتخابیه را تشکیل میدهند، به خود جلب کند؛ و از آنجایی که نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامیایران دچار ضعف در کنترل این گونه آراست، حتی اگر دیگر افراد جامعه با وی مخالف باشند هم نمیتوانند در قبول نشدن وی تأثیر گذارند و این خود موجب انتخاب برخی افراد میگردد که شاید از لحاظ شایستگی، صلاحیت این مقام را نداشته باشند.