با بررسی نتایج نهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، به نتایج ذیل می توان دست یافت:
باتوجه به نمودار زیر، اکثریت آراء کسب شده توسط نامزدهای انتخاباتی در اولین دوره­ ی انتخابات نهمین دوره­ ی مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل می باشد:
 درصد آراء کسب شده در نهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران

1.       37 درصد (130 نفر) از نامزدها، تنها آرائی کمتر از 25 درصد کل آراء را کسب کرده­اند.

این نامزدها در دوره­ی دوم با یکدیگر به رقابت پرداخته­اند. این نشان از آن دارد که نماینده کنونی آن حوزه هم­اکنون کمتر از 25درصد موافق واقعی دارد و بیش از 25 درصد مابقی که در دور دوم موجب انتخاب وی شده­اند با اکراه مجبور به انتخاب شده­اند و مابقی نیز حتی در مرحله­ی دوم نیز با این فرد موافق نبوده­اند. پس در نتیجه 65 نفر از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی افرادی­اند که در دور اول کمتر از 25 درصد آراء کسب نموده­اند.

2.       45 درصد (160 نفر) از نمایندگان، تنها آرائی بین 25 تا 45 درصد کسب کرده­اند.

با توجه به این نمودار، هم­اکنون از 160 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آرایی کمتر از 50 درصد صاحب کرسی­ نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده­اند.

3.       15 درصد (55 نفر) از نمایندگان، توانسته­اند بین 45 تا 65 درصد آراء را کسب نمایند.

می­توان گفت کسی که 45 تا 65 درصد آراء را به خود اختصاص می­دهد، توانسته است تنها موافقت نیمی از جامعه را کسب کند و در نهایت ارائه دهنده­ی تفکرات نیمی از جامعه بیش نخواهد بود.

4.       3 درصد (10 نفر) از نمایندگانی که هم­اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارند توانسته­اند آراء بیش از 65 درصد را به خود اختصاص دهند.

از میان این 10 نماینده 4 نفر، از نمایندگان اقلیت­های مذهبی می­باشند که در حوزه­های انتخابیه­ی خود با 1 یا 2 نفر دیگر رقابت داشته­اند که این خود موضوع را شفاف­تر می­نماید.

در مجموع با بررسی نامزدهای انتخاب شده در نهمین دوره­ی مجلس شورای اسلامی، نتیجه­ی بدست آمده آن است که تنها نمایندگانی حائز اکثریت آراء شده­اند که در حوزه­ی انتخابیه­اشان کمترین تعداد نامزد انتخاباتی موجود بوده است.

در بهترین حالت ممکن در این روش از انتخابات، افراد با بیش از 50 درصد آراء می­توانند نماینده­ی حوزه­ی انتخابیه­ی خود باشند که متأسفانه از میان نامزدهای پیروز در انتخابات تنها 65 نفر از 355 نفر(18 درصد) آراء بیش از 45 درصد را به خود اختصاص داده­اند و 82 درصد دیگر آرائی کمتر از 45 درصد را کسب نموده­ اند.

درصد آراء کسب شده توسط نمایندگان در نهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران

اگر نمودار بالا را برای نمایندگان راه­یافته به مجلس ترسیم کنیم، به شکل زیر قابل رؤیت است:

از طرفی میانگین آراء نمایندگانی که در دور اول به مجلس راه­یافته ­اند تقریبا 40 درصد می­باشد، به این معنا که اکثر نمایندگان راه­یافته به مجلس در دور اول کمتر از 50 درصد آراء را کسب نموده­اند.