2- پاسخگویی به رأی دهندگان
همانگونه که بیان شد، مردم از نظام انتخاباتی انتظار برگزیده شدن فردی را دارند که مورد پذیرش اکثریت جامعه باشد. عموما تصور میشود نظامهایی که توانایی رهبران حزبی را در معرفی نامزدهای حزب محدود میکنند، نمایندههای مسئولیت پذیری را به مجلس راه میدهند. در این زمینه، نظام لیستی ملی معمولا قدرت زیادی را به رهبران حزب اعطا میکند تا تصمیم بگیرند کدامیک از نامزدها باید از وضعیت بهتری در لیست حزب و در نتیجه از شانس بیش تری برای انتخاب شدن، برخوردار باشند. وقتی رهبران حزب از چنین قدرتی برخوردار باشند، فضای انتخابات برای رأیدهندگان در انتخاب نامزد اصلح محدود میشود.
بر این اساس، گفته شده که نظامهای حوزه محور مثل نظام نخست حزبی و حتی نظام لیستی حوزهای (با حوزههای کوچک دویا سه حزبه) بر دیگر نظامها ترجیح دارند. ولی راههای دیگری هم هست که با آنها میتوان قدرت رهبران حزب را در نظام لیستی کاهش داد.یکی از راهها این است که به رأیدهنده اجازه دهیم تا بتواند جای نامزدها را در لیست، تغییر دهد و مثلا به نامزد شماره 6 قبل از نامزد شماره 3 رأی دهد؛ به این لیستها، لیست باز میگویند. ولی این روش، به ویژه در جوامع چند قومیتی، میتواند نتایج نامطلوبی دربر داشته باشد.